Miksi käsikirjoitus hylätään?

Neulansilmän läpi kulkeminen voi olla helpompaa kuin kustannussopimuksen saaminen! Vuosittain kirjankustantamoille lähetetään satoja, ellei tuhansia käsikirjoituksia, joista vain muutama julkaistaan. Jos kustantamo julkaisee 30 kirjaa vuodessa, todennäköisesti korkeintaan yksi tai kaksi niistä on heille lähetettyjä käsikirjoituksia. Mikä johtaa käsikirjoituksen hylkäämiseen? Tässä artikkelissa luetellaan kahdeksan yleistä tekijää, jotka johtavat käsikirjoituksen hylkäämiseen, ja mitä niille voi tehdä.

Ensimmäinen luku ei tempaa mukaansa

Jokainen käsikirjoituksesi lukija aloittaa ensimmäisestä luvusta tai mahdollisesta esipuheesta. Jos ensimmäiset luvut eivät ole mukaansatempaavia tai niissä on paljon kielivirheitä, kustannustoimittaja todennäköisesti lopettaa lukemisen alkuunsa. Kiinnitä siis erityisesti huomiota siihen, että käsikirjoitus alkaa mielenkiintoisesti, esimerkiksi nopeatempoisella tapahtumalla tai muutoksella hahmon elämässä. Kiinnitä erityistä huomiota myös kieliasun tarkistamiseen: kieli on sujuvaa, virheitä on vähän ja lauseet ovat selkeitä.

Monissa tapauksissa kieli voi olla ratkaiseva tekijä. Muutama kielioppivirhe ei ole ylitsepääsemätön ongelma, vaan tärkeämpiä ovat tyyli ja sanavalinnat. Yleisiä virheitä ovat

  • adjektiivitauti – adjektiivien ja adverbien liikakäyttö.
  • kliseiden – yleisten ilmaisujen, kuten ”kaunis kuin kukka” ja ”kyyneleet virtasivat valtoimenaan”, liiallinen käyttö.
  • toisto – tietyt toistuvat lausemuodot tai asiat, jotka sanotaan monella eri tavalla.
  • passiivinen kieli – ilmaisut, jotka etäännyttävät lukijan toiminnasta, esimerkiksi ”hän näki, miten nainen alkoi kävellä nopeammin”, muuttuu muotoon: ”nainen lisäsi vauhtia.”
  • liikaa kielikuvia.
  • liian paljon dialogia – vältä kirjoittamasta ”hei, mitä kuuluu?” ja muita vastaavia turhia täyterepliikkejä. Pysy siinä, mitä haluat kertoa.
  • liikaa kielioppivirheitä – jos jokaisessa lauseessa on yhdyssanavirhe, aikamuodon muutos tai oikeinkirjoitusvirhe, sinun kannattaa teetättää tekstille perusteellinen kielentarkastus ennen kuin lähetät sen kustantamolle.

Puutteet kerronnassa

Vaikka aihe liittyy kieleen, se on hyvin tärkeä, minkä vuoksi sille on varattu oma kohtansa. Lähes jokainen kirjailija, joka ei ole aktiivisesti kehittänyt kerrontataitojaan, saa palautetta käsikirjoituksen lukijalta tai kustantamolta, että tarinankerronta on puutteellista. Siksi on olennaista käydä käsikirjoitus huolellisesti läpi ja varmistaa, että kerrot tarinaa, kuvailemalla eikä pelkällä selostamisella.

Rakenne

Käsikirjoituksen hyvä rakenne on äärimmäisen tärkeää lukukokemuksen kannalta, muutoin lukija saattaa menettää mielenkiintonsa. Rakenteeseen vaikuttavia tekijöitä ovat:

  • vääränlaiset näkökulmanvaihdot – näkökulman täytyy vaihtua selkeästi, muuten sitä ei pitäisi vaihtaa lainkaan. Vaihdatko näkökulmaa kesken kohtauksen tai kesken kappaleen? Silloin kannattaa harkita näkökulman vaihtamista vain luvun vaihtuessa, tai kun siirrytään selkeästi eri kohtaukseen.
  • liian monta juonta tai hahmoa – jos lukija joutuu seuraamaan 5-6 eri hahmoa, joista jokaisella on oma tarinansa, hän menee sekaisin. Yritä pysyä enintään 3-4 hahmossa ja tapahtumaketjussa.
  • liikaa tai liian epäselviä aikahyppyjä – kertooko tarinasi 1960-luvusta nykypäivään sijoittuvan tarinan rinnalla? Varmista, että hypyt ajassa ovat selkeitä, mieluiten yksi aikakausi per luku. Vältä myös useita ja pitkiä takaumia, sillä silloin tarina junnaa paikallaan.
  • punainen lanka puuttuu – jos kirjoitat eri hahmoista tai eri aikakausista, varmista, että niillä on jokin selkeä yhteys. Kaikilla luvuilla pitäisi olla jokin yhdistävä asia.

 

Latteat hahmot

Lukijalle täytyy tarjota mahdollisuus ihastua hahmoihin, ja paras tapa siihen on tehdä hahmoista epätäydellisiä. Yleinen virhe on se, että kirjailijat antavat päähenkilöilleen vain hyviä ominaisuuksia, ja ainoa negatiivinen asia on se, että heille on tapahtunut pahoja asioita. Otetaan vaikkapa päähenkilö, joka on joutunut petetyksi. Lukija tietenkin säälii häntä. Mutta jos päähenkilö ei ole muuta kuin ystävällinen, viehättävä ja hauska, lukija ei koskaan pääse täysin sisälle hahmoon. Hänessäkin on pakko olla jotakin vikaa. Kukaan ei ole täydellinen! Älä siis pelkää olla ilkeä hahmojasi kohtaan ja laittaa heitä hankaliin tilanteisiin.

Puutteellinen saatekirje

Vaikka saatekirje itsessään ei välttämättä johda hylkäämiseen, se voi silti vaikuttaa. Jos saatekirjeesi on hätäisesti ja huolimattomasti kirjoitettu, lukija saattaa saada saman vaikutelman käsikirjoituksestasi. Käytä siis aikaa saatekirjeesi hiomiseen. Yritä myydä kirjasi ja itsesi lyhyesti. Saatekirjeen pituus on enintään yksi sivu. Monet kustantamot arvostavat myös yhteenvetoa, joka on tiivistelmä tarinasta alusta loppuun, mutta joka ei saa olla yhtä sivua pidempi.

Väärä genre tai kohderyhmä

Monet kustantamot eivät julkaise tietyntyyppistä kirjallisuutta joko siksi, että ne ovat päättäneet erikoistua tiettyyn genreen, tai siksi, että ne eivät näe kirjassa kaupallista potentiaalia. Tarkista siis aina kustantamon verkkosivuilta, mitä he etsivät. Jos sivuilla mainitaan suoraan, etteivät he ole kiinnostuneita runoista, he eivät edes avaa käsikirjoitustasi, jos lähetät kustantamolle runoteoksen. Jos olet kirjoittanut hyvin kapealle alalle erikoistuvan tietokirjan, kustantamot eivät välttämättä näe teoksella riittävän suurta yleisöä, jotta sen julkaisu kannattaisi, vaikka kirja olisikin laadukkaasti kirjoitettu.

Idea

Loppujen lopuksi hylkääminen voi yksinkertaisesti riippua ideastasi. Jos käsikirjoitus ei ole omaperäinen, kustantajat eivät välttämättä näe siinä kaupallista tai kirjallista potentiaalia. Ei ole harvinaista, että kirjailijat saavat inspiraationsa suosikkikirjastaan tai -elokuvastaan, ja kirjoittavat sitten teoksen, joka on enemmän tai vähemmän sen kopio. Varmista siis, että ideasi on jollakin tavalla ainutlaatuinen. Jos olet kirjoittanut omaelämäkerran, voi olla, että kustantamot eivät näe sitä suurta yleisöä kiinnostavana. Tämä johtuu siitä, että vain harvat lukijat ovat kiinnostuneita tuntemattoman kirjailijan omaelämäkerrasta, ellei siinä ole jotain ainutlaatuista, joka houkuttelee heitä: kultin jäsenyys, jokin epätavallinen sairaus tai vastaava.